دستگاه دیاگ - عیب یاب خودرو - آموزش تخصصی دیاگ - فروش دیاگ - خرید دیاگ - اپدیت نرم افزار دیاگ - نمایندگی دیاگ طراح و تولید کننده تجهیزات تعمیرگاهی

کاتالوگ هوشمند نمای فنی خودرو

کاتالوگ هوشمند بخش های فنی خودرو همراه با توضیحات هر بخش در این بخش قابل استفاده میباشد

طرح فروش ویژه رایان صنعت

قابل توجه نمایندگان شرکت رایان صنعت ، جزئیات طرح را دقیق مطالعه کنید

سیستم ترمز خودرو

اگر موتور اتومبیل در حال حرکتی را خاموش کنیم، احتمال آن که اتومبیل به حرکت خود ادامه دهد وجود دارد. این حرکت به علت وجود انرژی جنبشی به صورت دیگری از انرژی تبدیل شود.

برای مثال در ترمز کاسه ای، کفشک های ثابت به کاسه در حال دوران فشرده می شوند و اصطکاک تولید می شود. این اصطکاک، انرژی جنبشی اتومبیل را به انرژی حرارتی تبدیل می نماید و وسیله ی نقلیه، از حرکت باز می ایستد.

* انواع ترمز

ترمز پایی: در ترمز پایی، اتومبیل ها معمولاً از سیستم هیدرولیکی استفاده می شود. با استفاده از یک تقویت کننده ی هیدرولیکی، نیروی کوچکی در یک آن تبدیل به نیروی لازم برای نگه داشتن چهارچرخ می شود.

ترمز کاسه ای: در این سیستم ترمز، کفشک ها به روی کاسه هایی که به همراه چرخ های اتومبیل در حال گردش هستند فشرده می شوند. این عمل باعث می شود که کاسه به آرامی از حرکت باز ایستد و به دنبال خود چرخ را از دوران باز دارد. برای آن که اصطکاک زیاد شود، لایه ای از مواد خاص به کفشک ها نصب می کنند که آن ها را لنت می نامیم.

ترمزهای دیسکی: در این سیستم، یک دیسک به چرخ اتومبیل متصل است و با آن به چرخش درمی آید. هنگامی که پدال ترمز فشرده می شود، فشار هیدرولیکی ایجاد شده به طرفیت بالشتک ها موجب می شود که آن ها به دیسک فشرده شود و اصطکاک ایجادشده چرخ ها را از حرکت بازمی دارد. در مقایسه با ترمزهای کاسه ای، ترمزهای دیسکی از قابلیت انتقال حرارت بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل در سرعت های بالا نیز از خود عمل کرد بسیار خوبی نشان می دهند.

ترمزدستی: با کشیدن اهرم ترمزدستی، این ترمزها روی چرخ های عقب گیر می کنند. از آن جایی که ساختمان ترمزدستی با ترمزپایی متفاوت است، می توان از این ترمز در شرایط اضطراری استفاده کرد. اگر ترمز دستی در هنگام حرکت مورد استفاده قرارگیرد. احتمال چرخیدن ماشین وجود.

ترمز به وسیله ی موتور: این روش یکی از راه های نگه داشتن اتومبیل بدون استفاده از ترمز است. با برداشتن پا از روی پدال گاز به تنهایی یا به همراه معکوس کردن دنده ها می توان ماشین را متوقف کرد. در هر دو صورت چرخ ها به دلیل داشتن اینرسی به حرکت خود ادامه می دهند ولی سرعت موتور به پیروی از سرعت اتومبیل کاهش می یابد و این به علت وجود مقاومت موتور در مقابل حرکت اتومبیل است. در این حالت چون سرعت دوران چرخ ها، موتور را به حرکت درمی آورند، مقاومت پیستون ها در حرکت رفت و برگشتی خود همان اثر ترمز را برای اتومبیل دارد.

* اگر در چنین حالتی پا روی کلاچ یا اهرم جعبه دنده اتوماتیک روی حالت N (خلاص) باشد این اثر وجود نخواهدداشت.

* هر چه دنده سنگین تر باشد اثر ترمز موقعه بیش تر است از آن جایی که دنده های سنگین قدرت بیش تری را برای جلو رفتن ایجادمی کنند، در حالت عکس این ترمز به وسیله ی موتور قدرت ترمز بالاتری را برای به دست آوردن بهترین اثر ترمز باید دانست که چه موقع چه دنده ای را باید درگیر کرد.

هنگامی که سرعت اتومبیل بالا است، قبل از فشار دادن پدال ترمز پا را روی کلاچ قرارداده چرا که در این صورت مخصوصاً با بار زیاد هنگام حرکت و در سرپایینی سرعت اتومبیل ناگهان افزایش پیدا می کند.

داغ کردن و هوا گرفتن ترمز:

داغ کردن ترمز: اگر مدت زمان زیادی از ترمز استفاده کنیم یا هنگام حرکت، ترمز دستی بالا باشد، کاسه چرخ ها یا لنت ها داغ می کنند کاسه ها تغییر شکل می دهند، لنت ها اصطکاک کافی برای ترمز ایجادنمی کنند و اثر ترمز کاهش می یابد. این پدیده را داغ کردن ترمز می نامند.

هوا گرفتن ترمز: اگر ترمزها زیاد استفاده شوند (مثلاً در یک سرپایینی طولانی) با داغ شدن لنت ها و کاسه چرخ ها، حباب هایی در داخل روغن ترمز ایجاد می شود. در این جاست که هنگام ترمز فشار در امتداد روغن انتقال پیدا نمی کند و فقط حباب ها فشرده می شوند. در نتیجه، اثر ترمز ضعیف شده یا به کلی از بین می رود. به این پدیده هوا گرفتن سیستم ترمز می گویند.

در یک سرپایینی طولانی بهترین روش نگه داشتن وسیله ی نقلیه، استفاده از موتور و ترمزهای منقطع فقط برای یاری نیروی ترمز است. اگر چنین کاری صورت گیرد و با همان دنده ای که برای بالا رفتن از آن شیب استفاده می شود در پایین آمدن نیز استفاده شود، از موتور می توان به عنوان ترمز مناسبی استفاده نمود.


پروژه دیاگ